Pressemeddelelse
Nærvarme Danmark justerer vilkår efter vurdering fra Forbrugerombudsmanden og henvender sig nu proaktivt til de tidligere kunder, der er omfattet af vurderingen
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at kunder hos Nærvarme Danmark ikke er blevet oplyst tilstrækkeligt om et vilkår gældende for kunder med varmepumper på abonnement, og at vilkåret er urimeligt. Det drejer sig om et vilkår vedrørende nedtagelsesgebyr samt udtrædelsesomkostninger i forbindelse med opsigelse inden for aftalens første 10 år.
Nærvarme Danmark respekterer Forbrugerombudsmandens arbejde og ser det som et vigtigt ansvar at sikre, at de indgåede aftaler med kunderne er fuldt ud gennemsigtige og i overensstemmelse med gældende forbrugerbeskyttelsesregler. Derfor ophører Nærvarme Danmark med at opkræve de gebyrer, som sagen vedrører.
Fokus på kunderne
Forbrugerombudsmanden har ved sin gennemgang af Nærvarme Danmarks vilkår, hjemmeside og aftalegrundlag konstateret, at nye kunder er blevet oplyst om gebyrerne flere forskellige steder, herunder i kontrakt, tilbud og FAQ, men finder, at vilkårene ikke fremgår tydeligt nok. Der er derfor risiko for, at de ikke bliver læst.
”Det har været vores klare vurdering, at vores kunder tiltræder disse vilkår på et oplyst grundlag, men der skal selvfølgelig ikke kunne sås tvivl om det, og derfor tager vi vurderingen til os,” siger kommerciel direktør i Nærvarme Danmark, Claus Holm Andersen.
”Det er vores opgave at sørge for, at vores kunder er trygge ved at være en del af selskabet. Det er en høj prioritet for os, at vilkårene både er ordentlige og fremgår tydeligt. Vi fokuserer på de ting, vi kan gøre noget ved, og bruger den ny viden konstruktivt for at give en endnu bedre kundeoplevelse fremadrettet,” siger han
De berørte kunder kontaktes direkte
Nærvarme Danmark går nu i gang med at kontakte de godt 50 berørte kunder, ud fra de kontaktoplysninger der er tilgængelige fra kundeforholdets ophør. Derfor kan kunderne forvente at modtage en mail i løbet af uge 28, men skulle der være sket ændringer i oplysningerne siden opsigelsen, har man også mulighed for som tidligere kunde selv at rette henvendelse til Nærvarme Danmark pr. mail.
”Vi anser det som både naturligt og ordentligt at indgå i dialog og finde løsninger i samarbejde med de berørte kunder. Vi værner enormt meget om vores høje kundetilfredshed og den oplevelse man får hos os – også selvom sagen her omhandler kunder, der ikke længere er i Nærvarme Danmark,” siger Claus Holm Andersen.
”Det har været vores klare vurdering, at vores kunder tiltræder disse vilkår på et oplyst grundlag, men der skal selvfølgelig ikke kunne sås tvivl om det, og derfor tager vi kritikken til os,” siger kommerciel direktør i Nærvarme Danmark, Claus Holm Andersen.
”Det er vores opgave at sørge for, at vores kunder er trygge ved at være en del af selskabet. Det er en høj prioritet for os, at vilkårene både er ordentlige og fremgår tydeligt. Vi fokuserer på de ting, vi kan gøre noget ved, og bruger den ny viden konstruktivt for at give en endnu bedre kundeoplevelse fremadrettet,” siger han.

Finansiering af risikoen skal gentænkes
Udtrædelsesomkostningen har haft til formål at gøre det muligt for Nærvarme Danmark at tilbyde varmepumper uden stor udbetaling eller banklån, uanset kundens økonomi. Den del af installationen, som ikke kan tilbageleveres til Nærvarme ved opsigelse, koster selskabet i gennemsnit ca. 38.000 kr. Den risiko har hidtil været dækket delvist gennem den udtrædelsesomkostning, som Forbrugerombudsmanden nu vurderer som urimelig.
”Fremadrettet vil vi være nødt til at finansiere den risiko på anden vis, og det kræver, at vi får kigget vores forretningsmodel igennem og gentænkt, hvordan vi gør det bedst muligt. Det er fortsat Nærvarme Danmarks ønske at sikre adgangen til vores varmepumper på abonnement for flest muligt,” siger Claus Holm Andersen.
Baggrund
Gebyrerne i forbindelse med udtrædelse blev indført den 18. marts 2022, og vurderingen er derfor relevant for de kunder, der har indgået og opsagt aftalen herefter.
Forbrugerombudsmanden har den 26. juni 2025 vurderet, at Nærvarme Danmarks udtrædelsesomkostning på 29.845 kr. samt nedtagningsgebyr på 710 kr. i timen ikke kan opkræves efter forbrugeraftaleloven, og at vilkåret samtidig strider mod god markedsføringsskik. Derfor justeres vilkårene.
Hvis du som tidligere abonnementskunde mener, at du har krav på tilbagebetaling og du ikke er blevet kontaktet direkte af Nærvarme Danmark i løbet af uge 28, kan du henvende dig på naervarme@naervarme.dk
Nærvarme Danmark er datterselskab i SEF A/S og har i alt cirka 2.800 kunder med varmepumper på abonnement fordelt i hele landet. Selskabet scorer 4,7 ud af 5 på Trustpilot og 97 % af adspurgte kunder tilkendegiver, at de vil anbefale Nærvarme Danmark til andre.
Ved henvendelser fra pressen kontaktes kommunikationsansvarlig i SEF, Amalie Højgaard. Tlf: 51884829